Blog 1: Over Buggy Rijden

Wil je een keer iets gaafs ondernemen, dan is Buggy Rijden een activiteit die je eens gedaan moet hebben! Misschien wel je zelf een buggy aanschaffen, er één huren, of weten hoe de rage is ontstaan? In deze blog vertellen we je graag meer over de in’s & out’s van het buggy rijden.

Inhoud van deze blog over Buggy Rijden:



Historie van de buggy’s

De veel gebruikte buggy’s komen vandaag de dag (vrijwel) allemaal uit China, maar de buggy vindt oorspronkelijk zijn oorsprong in Amerika. De Volkswagen Kever (Beetle) bleek een ideale basis voor een heerlijke tourbuggy. Je verwijderde het bovendeel van de auto, en op het chassis plaatste je een lichtgewicht buggy frame. Het resultaat was een open buggy, heerlijk om in de zon mee te touren. En de naam ken je vast: de Beach Buggy! En omdat de kever door zovelen werd gebruikt, bepaalde de beach buggy al snel het straatbeeld in Californië…

Zoals zoveel populaire producten, werd ook de populaire buggy in China (na)gemaakt. Ditmaal niet op basis van de Volkswagen Kever, maar op een zelfdragend chassis. Sinds de eind jaren negentig worden de buggy’s in China geproduceerd. Meer over de techniek van de huidige buggy’s lees je in de volgende alinea.

Beach Buggy

De techniek van een buggy (ook wel bugxter)

Zoals geschreven ontstond de Buggy ooit als Beach Buggy in West-Amerika. Zoals al het goede, werden de buggy’s in China nagebouwd sinds de jaren ’90. Sinds 1997-1998 rollen er buggy’s van de band in China. Eerste buggy’s waren van merken als Saitling, Sahara en Kinroad. Sinds 2005-2006 zijn de buggy’s ook in Europa geïntroduceerd en bekend geworden. Bekende merken zijn sindsdien Shark, PGO (dit merk noemt de buggy een “bugxter”) en GS MOON. Uiteraard bestaan er daarnaast ook veel andere merken en types.

Ongeacht welk merk, de techniek van de buggy’s zijn veelal hetzelfde. De basis van een buggy is een zelfdragend frame met vaste rolkooi. Deze rolkooi maakt het mogelijk dat de buggy (in Nederland) zonder helm bereden mag worden. Dit in tegenstelling tot een quad welke geen rolbeugel heeft (en dus alleen met helm bereden mag worden). Rondom het frame vier wielen, waarvan de voorwielen een onafhankelijk wielophanging kennen. Voor de achterwielen zijn er:

  • Zowel buggy’s met onafhankelijke wielophanging
  • En buggy’s met vaste wielophanging middels een starre achteras


De inzet van de buggy bepaalt welk type achterwielophanging het beste voor u geschikt is. Wilt u veel offroad rijden, met het betere “gooi- en smijtwerk”, dan is een starre achteras een opmaat voor plezier, driften e.d. De buggy gedraagt zich in de bochten meer als een kart, ‘hoekt’ sneller en is daardoor zwaarder maar ook speelser in het rijden. Een buggy met onafhankelijke achterwielophanging is beter geschikt voor het rijden op verharde wegen, toertochten en terreinen waarbij een zeer solide ligging van belang is. Denk daarbij aan heuvelachtig terrein, behendigheidsparcours e.d. Het differentieel in de achteras maakt dat de buggy veel lichter en wendbaarder stuurt.

Buggy met vaste achteras

Misschien wel het belangrijkste van een buggy is de motor. Niet alleen qua kracht, maar ook qua betrouwbaarheid. De motor van vrijwel elke buggy is afgeleid van (motor)scooter motoren. De motoren die u onder een scooter vindt, inclusief de aandrijflijn, is 1:1 gelijk aan die van een buggy. Waar scooters doorgaans tot 49cc/50cc gaan, zijn de motoren van buggy’s in 150cc, 250/260cc, 400cc en 500cc varianten verkrijgbaar. Grotere buggy’s gaan tot 650cc, 800cc, 1000cc en 1100cc maar met andere technieken.

Kleinere buggy’s (150cc/200cc) zijn doorgaans luchtgekoeld, vanaf 250cc zijn de buggy’s vloeistof gekoeld. Omdat de motoren ook van Chinees fabricaat zijn, is dit van de grootste aandachtspunten. Vroeg of laat zal de motor storing geven, dit is gebruikelijk bij buggy’s. Bij duurdere modellen duurt dit iets langer dan bij goedkopere modellen, maar de betrouwbaarheid van een buggy is niet vergelijkbaar met die van een (nieuwe) auto. Het is dan ook prettig dat er snel en voldoende onderdelen verkrijgbaar zijn. Let hier op, want niet elk merk levert (nog) onderdelen. Bij de aanschaf van een buggy zou de onderdelen levering een belangrijk koop argument voor u moeten zijn.

De aandrijving van de buggy geschiedt met vario koppelingen, wederom afkomstig uit het scooter segment. Alhoewel, de Nederlandse DAF variomatic auto’s waren hier al sterk in ;-) Hierdoor kan de buggy als automaat bereden worden (vanaf circa 400/650cc gaan de buggy’s over op schakel bakken). Vanwege de geringe ruimte in een buggy, zit het rempedaal links en het gaspedaal rechts. Identiek aan een kart, en went dus erg snel.

Veel gebruikte modellen

Vanuit China zijn veel verschillende merken en types over de wereld verspreid. Aanvankelijk waren dit van merken als Adly, Saitling, Kinroad en Shark. De eerste 2 merken zijn vrijwel van de markt verdwenen, Kinroad levert nog steeds buggy’s en Shark is een samenwerking aangegaan met het Taiwanese PGO. Deze laatstgenoemde PGO wordt door velen als beste buggy beschouwd, omdat deze kwalitatief een stuk beter bleek dan de Chinese buggy’s. Helaas heeft PGO de productie van vrijwel alle modellen gestopt en is/was alleen de PGO Bugracer 500cc / 600cc nog leverbaar.

Het Chinese Xingyue betrad later de markt met het merk GS MOON, en bleek een competitieve buggy voor een nette prijs. Het 150cc model had een fraai uiterlijk maar bleek niet altijd betrouwbaar. Het 260cc en 400cc lijkt op dit vlak een sterke verbetering te zijn.

Met de introductie van de Euro4 norm (2016 / 2017) lijkt het erop dat veel modellen in Nederland en Duitsland niet meer toegelaten zullen worden wegens het niet halen van emissie eisen. Het is op dit moment afwachten welke buggy dan als winnaar uit de bus zal komen…

Euro4 norm

Zelf gaan buggy rijden

Wilt u zelf gaan buggy rijden, dan kunt u een occasion voertuig of nieuw voertuig aanschaffen. Los van het prijs verschil, is het de vraag welk aanbod aan nieuwe voertuigen overblijft i.v.m. de nieuwe Euro4 norm. Deze emissie norm wordt door veel fabrikanten (helaas) niet gehaald en dientengevolge komen deze buggy’s in Nederland en Duitsland niet op de markt. U komt dan al snel in de grotere en duurdere modellen, die waarschijnlijk wel leverbaar blijven. Helaas praten we dan al over aanzienlijke investeringen voor een enkele nieuwe buggy.

Kiest u voor een occasion voertuig, dan zijn er zeer veel mogelijkheden. Let daarbij vooral op de geschiedenis van het voertuig, de verkrijgbaarheid van reserve onderdelen en de km stand. Een particuliere buggy heeft vaak 1000 – 5000 km gereden, een ouder voertuig 5000 – 10.000 km en daarboven is de buggy (zeer) veel gebruikt. Dit hoeft niet direct slecht te zijn, maar is afhankelijk van soort gebruik, mate van onderhoud e.d.

De manier waarop u de buggy wilt gebruiken, kan leidend zijn in het formaat van de buggy welke u wilt gaan aanschaffen. Om u op weg te helpen:

  • Bent u nieuw met buggy’s, een jeugdige rijder of wilt u het een jaartje proberen? Dan is een instap model van 150cc / 200cc ideaal. Hiermee kunt u lekker toeren, al een beetje crossen, maar voor het échte werk zijn ze iets under powered. Geen probleem, deze buggy’s zijn voordelig in aanschaf en verkoopt u vaak snel weer door. Het is een leuke en voordelige manier om het buggy rijden te “proeven”. Bekende types zijn de GS MOON 150cc, Kinroad 150cc, PGO150cc en PGO200cc.

  • Wilt u al serieuzer gaan crossen / toeren, dan is een 250-300cc buggy een aanrader. Deze zijn nog voor een vriendelijke prijs verkrijgbaar, maar bieden al voldoende power om speels mee te toeren. Op de verharde weg halen ze vaak al 75-85 km p/u, en (met de neus vol in de wind) is dit al een kick! Aanraders zijn de PGO250cc, GS MOON 260cc, Kinroad 250cc en de BCB300. De laatste is een zeldzamer model, maar zeker de moeite waard om mee te toeren.

  • Wilt u vaker gaan toeren met de buggy (bijvoorbeeld elke zondagmiddag een tochtje maken) dan is een groter model aan te raden. Grotere modellen zijn betrouwbaarder, bieden meer ruimte en meer koppel. Afhankelijk van budget zijn de PGO Bugracer 500/600cc, Kinroad GK650cc en GS MOON 400 of 800cc modellen. U moet dan al (redelijk) in de buidel tasten voor een mooi model.

  • Nog groter en gekker? Dan komt u in de 800-1000-1100cc modellen. Hier zijn merken als Kinroad, Polaris en CF MOTO leidend. Overigens ontdekten wij recentelijk een nog betere (en betaalbaardere) oplossing: een 400 of 600cc buggy, gestript van zijn Chinese motor, en voorzien van een CBR600 of Daihatsu 600cc motor. Het is even werk, maar er kan qua betrouwbaarheid niets aan tippen…

Overigens is het kopen van een occasion buggy ook direct de start van uw “monteurs carrière”. Hoe goed u ook voor uw buggy zorgt, deze zal vroeg of laat defect geraken. Bent u niet handig of heeft u geen adres waar deze gerepareerd kan worden, begin dan niet aan een buggy (ook geen nieuwe, deze gaan uiteindelijk ook een keer defect!)

Kinroad GK650 Buggy

Met een groep buggy rijden

Met collega’s, vrienden, klanten of familie buggy rijden? Het spectaculaire buggy gevoel ook op anderen overbrengen? Er zijn in Nederland diverse buggy verhuurders waar u samen een ritje kunt maken. Bij Buggyrally verzorgen we ritten tot 60 a 80 personen gelijktijdig. Hiermee zijn we de grootste van Nederland, en dus ook ideaal voor een bedrijfsuitje met grote groepen.

Vanuit onze 2 startlocaties (in Bodegraven, centraal in de Randstad) of Delden (centraal in Oost-Nederland) verzorgen we graag jullie spectaculaire rit. Omdat de 1 een ervaren buggy rijder is, maar de ander een beginner, werken wij met instap model buggy’s. Zo kan iedereen het buggy rijden ervaren! Wanneer je in het bezit bent van een rijbewijs, mag je zelf rijden. Wij werken niet met een leeftijdsgrens, enkel het rijbewijs is leidend. Ook eens proberen? Bekijk de gevarieerde arrangementen, eventueel uit te breiden met een BBQ.


   

Verschillende manieren van buggy rijden

Bij de verschillende verhuurders in Nederland, kun je doorgaans met een groep op pad gaan met de buggy’s. Met een voor rijder – en de deelnemers in een groep erachter – wordt een route gereden van 1 of 2 uren. Bij buggyrally zijn we ook zo gestart, maar al snel merkten we dat slechts 1 persoon de fun beleeft: de rijder. De bijrijder doet immers niets en wacht op zijn/haar beurt. Reden voor ons om het buggyrijden op een andere wijze aan te bieden: tijdens een puzzelroute gaat elke buggy apart op pad, en dat stimuleert het vrijheidsgevoel. Geen voorrijder die het tempo bepaalt, want dat doen jullie zelf. De rijder rijdt, en de bijrijder is navigator. Net zoals in de rally sport, vandaar ook de naam BUGGYRALLY. Op deze wijze zijn beide inzittenden bezig en beleven zij een heerlijke toertocht.

Buggy rijden bij Buggyrally

Samen uit en samen thuis. Alle buggy’s rijden daarom dezelfde route, maar met tussenpozen van 1 a 2 minuten. Wanneer de navigator goed navigeert komen jullie bij verschillende checkpoints onderweg. Denk hierbij aan teamopdrachten, behendigdheidsproeven en uiteraard een drankje op een terras. Vanwege de geninge tussrntijd van 1 minuut, komen alle buggy’s bij deze checkpoints weer bij elkaar. Zo starten jullie dus gezamenlijk, rijden jullie elk afzonderlijk in de vrijheid, en kom je elkaar toch steeds tegen.

Vaak krijgen we nog de vraag of er “lekker gescheurd” mag worden. Ja en Nee, antwoorden we dan. Buggy rijden hoort spectaculair en fun te zijn, maar wel met verstand. We rijden immers op de openbare weg, hebben een gezamenlijke verantwoording. De weg van rechts heeft nog steeds voorrang en kinderen kunnen plots oversteken. Gaat men hier met verstand mee om, dan zijn er ook stukken waar lekker getoerd kan worden. Het gaspedaal indrukken en de wind door de haren…

Buggyrijden met een groep is een heerlijke bezigheid, en écht eens iets anders dan bowlen of boogschieten. Samen uit, samen thuis, spectaculair, gezellig. Wil je iedereen enthousiast maken over het buggyrijden, dan is de Buggyrally een echte aanrader. Jullie hoeven niet zelf over een buggy te beschikken, want de huur hiervan is inbegrepen in het arrangement. En na afloop lekker een biertje doen, of de BBQ ontsteken. Bij Buggyrally zorgen we er graag voor.


Bekijk hier onze arrangementen >>



 

Tags:

Tags over buggy rijden:

Over Buggy rijden
Waarop letten?
Zeven tips voor een top uitje
Meer activiteiten naast Buggy rijden
Buggy's en wetgeving
Buggy rijden op locatie: onze tips
 
       

Buggy Rijden ?

Buggy Rally .nl
De Berken 2e
7491 HJ DELDEN
Info(at)buggyrally.nl

074 - 256 98 98