Blog 2: Waar op letten?

Wil je zelf een keer een buggy aanschaffen, of juist met collega's/vrienden een buggy arrangement beleven? In deze blog lees je waar je op moet letten.

Inhoud van deze blog over Buggy's:



Zelf een buggy aanschaffen?

Het buggy rijden lijkt je wel iets? Goed idee, want eerlijk = eerlijk, buggy rijden is gewoon leuk en cool om te doen! OK, wij zijn niet helemaal objectief misschien ☺ Maar neemt niet weg dat een middag lekker buiten bezig zijn, gemotoriseerd en een dosis actie al snel tot bijzondere middagen leidt. Voor jong en oud, man en vrouw. Buggy rijden is altijd goed voor gespreksstof op een volgende verjaardag!

Wanneer je met Buggy rijden wilt gaan beginnen, kun je direct een buggy gaan aanschaffen. Maar wij adviseren je om er iets langer over na te denken. Geregeld hebben wij occasion buggy’s verkocht, en die blijken na 3x / 4x gebruik in de schuur te zijn beland. Twee jaar laten worden ze ons weer aangeboden, slechts 400 km meer gereden dan bij de verkoop. Dat vinden wij jammer, en al helemaal jammer van je investering. Een buggy kost een flink bedrag, en na 400 km en 2 jaren krijg je een flinke afschrijving voor je kiezen.

Het was dan beter geweest om (bijvoorbeeld) een aantal keren een buggy te huren, of (aangezien er vrijwel nergens losse buggy’s worden verhuurd) deel te nemen aan een arrangement. Voor een vast bedrag ben je gereed, bij een defect krijg je een andere buggy en je hebt al helemaal geen gedoe met verzekering, opslag en reparaties. Wanneer je 4x zou huren ben je doorgaans 4 x € 50,00 kwijt, maar dat is een stuk minder dan verzekering, opslag, reparatie, belasting én afschrijving van je eigen buggy. Believe me!

Buggy rijden

Daarnaast vergeten veel buggy rijders dat samen rijden 4x zo leuk is als alleen. Met vrienden kun je de hele middag lekker rijden, terwijl je alleen na een uurtje al uitgetoerd bent. Aangezien vrienden vaak geen buggy hebben, beland je eigen buggy al snel in de schuur. Dus samen gezellig buggy rijden, ook dan is een buggy arrangement een aanrader.

Wil je toch zelf iets gaan aanschaffen, denk dan goed na wat je wensen zijn. Wil je graag met vrienden samen gaan toeren, stem dan het budget (en dus de buggy’s) op elkaar af. Het is namelijk niet leuk dat jij met 150cc buggy aankomt, terwijl je vriend een 1100cc versie heeft gekocht… Weg wedstrijd element!

Maar denk ook aan je familie / gezin: willen de kinderen graag mee, denk dan over een buggy met extra ruimte na. Misschien nog wel enige bagageruimte of bagagerek. In dat geval is een 400cc of 650cc buggy beter inzetbaar dan een 200cc.

Als laatste is enige technische kennis een absolute vereiste. Buggy’s zijn van Chinese makelij, en dat betekent dat de betrouwbaarheid nog weleens te wensen over laat. Hoe duur of goedkoop je buggy ook is, hij gaat een keer kapot. Natuurlijk kun je hem bij een buggy bedrijf laten repareren, maar wat als je onderweg ergens staat? Technische kennis is dan een absolute vereiste! Ben je niet zo handig, kies dan misschien toch voor die Buggy Verhuurder… ;-)

Buggy Kinroad

De afweging die je kunt maken, zijn onderverdeeld in 4 Buggy segmenten:




  • Instap buggy’s: dit zijn buggy’s van 150cc en 200cc die voor een vriendelijk prijs te koop zijn. De snelheden lopen op tot 55 a 65 km p/u. In vergelijking met je auto lijkt dit weinig, maar met de wind in het gezicht is het al een heerlijke beleving! Deze buggy’s zijn ideaal voor de jeugdige rijder, wanneer je “gewoon” een paar keer lekker wilt crossen, of wanneer je laagdrempelig wilt kennismaken met het fenomeen buggy rijden.

  • Wil je al lekker toeren en crossen, dan zijn de 250/260/300cc buggy’s aanraders. Deze zijn nog vriendelijk geprijsd maar hebben al een behoorlijk vermogen. De populaire PGO250 of GS MOON 260 rijden al snel 80 km p/u en hebben power genoeg om een heuvelachtig parcours te bedwingen. Wanneer je een goede occasion buggy tegenkomt, vraag dan altijd naar het vorige gebruik. Is er flink mee gecrosst en gescheurd, dan is de kans groot dat de betrouwbaarheid niet reuze zal zijn. De buggy heeft immers flink te leiden gehad. Let ook op de kilometer stand en op de rolbeugel. Niet zelden zijn deze (zeer) krom en beschadigd. Voordeel is wel dat deze buggy’snog APK vrij zijn!
  • Wanneer het buggyrijden echt sportief en gaaf mag, dan zijn de 500 en 600cc voertuigen iets voor jou. Je moet er behoorlijk voor in de buidel tasten, maar je hebt dan ook wat. Bekijk bijvoorbeeld de PGO Bugracer 500c en 600cc versie, en de sportieve Kinroad GK650cc. Deze buggy’s zijn net zo groot als een kleine auto, maar 10x zo sportief. De automatische aandrijflijn (van de 150cc en 250cc buggy’s) is ingeruild voor een geschakelde 4 bak (H-patroon). Vanwege het vermogen van deze buggy’s, moeten ze jaarlijks APK gekeurd worden. N.B.: Ondanks het grotere motor vermogen, zijn deze buggy’s niet veel sneller dan de 250/300cc buggy’s. De voertuigen worden af-fabriek geknepen op circa 80-90 km p/u.
  • Wil je écht iets gaafs, ga dan voor een 800 of 1100cc voertuig. Bekijk foto’s van een Kinroad 1100 of een CFMOTO 800 en je weet direct waarom buggy rijden zo gaaf is. Eén probleem: waar kun je de hele middag lekker scheuren? ☺ Deze voertuigen zijn zowel nieuw en als occasion goed verkrijgbaar. Ons advies is om voor een nieuwe te gaan (prijsverschil is in Duitsland redelijk gering met een Hollandse occasion) en beding een jaar garantie. Je kunt dan vertrouwd rijden met garantie. Let wel op dat sommige dealers de garantie laten vervallen na offroad scheuren!


Welke modellen zijn Do's & Dont's?

Heb je bepaald of je zelf de buggy wilt aanschaffen, en welke van de 4 segmenten (150/250/650/1100cc) je aanspreekt, dan kom je op het moment om een buggy en type te kiezen. We hebben hiervoor al diverse types benoemd, maar er zijn verschillende “Do’s and Dont’s” per merk. Wij zetten onze ervaringen voor je op een rijtje.

  • Adly: Eén van de eerste buggy merken in Nederland. Veelal te vinden als eenzitter. De laatste jaren vrijwel niet meer actief. Occasion voertuigen en de onderdelen worden zeldzaam. Voor ons een no-go buggy.


  • Buggy van het merk Adly

  • Sahara: De Sahara is zowel als eigen merk uitgebracht, maar ook als Kinroad (merk) Sahara (type). Het merk Sahara zien we vrijwel niet meer, maar de Kinroad buggy’s wel. Zie hiervoor beschrijving van Kinroad onderstaand.


  • Shark: Het merk Shark was circa 10 jaren geleden terug 1 van de beste buggy’s op de markt. Een redelijk betrouwbare buggy, en qua prijs/kwaliteit onverslaanbaar. Helaas worden de buggy’s al enige tijd niet meer gebouwd onder de naam Shark. De fabrikant (Hammerhead) levert tegenwoordig onderdelen en frames voor andere merken buggy’s.


  • Kinroad: Merk met een zeer gevarieerd scala aan buggy’s. Instapmodel is 150cc tot en met het paradepaardje van 1100cc. De 150cc buggy’s zijn voordelig leverbaar, en dit heeft ook zijn weerslag op de kwaliteit. Het is een leuke buggy van gemiddelde kwaliteit. De grotere broer (250cc) maakt gebruik van 1 van de betere 250cc motoren (CFMOTO motor) en die levert hem een schare fans op. De afwerking van de buggy is zer behoorlijk en dit maakt het tot een leuke buggy voor een leuke prijs. De grotere variant is de GK650 van 650cc, en deze heeft (naar onze mening) de uitstraling van een échte buggy. Deze buggy wordt als schakelbuggy geleverd en de kwaliteit is zeer behoorlijk. De grotere broer (1100cc) is helaas niet door ons bereden en niet te recenseren.


  • Buggy Kinroad

  • PGO: Waar veel Buggy’s uit China afkomstig zijn, is PGO een Taiwanees merk. Vooral bekend als merk met scooters en motorscooters. Waar het (eerdergenoemde) merk Shark ophield, startte PGO met buggy’s. Zij maakten gebruik van de frames van Shark, en combineerden dit met onderdelen uit de eigen (motor)scooter range. Deze waren al getest en bewezen en dit resulteerde in een goede kwaliteit buggy’s. Ondanks dat de eerste buggy’s van 2003-2005 dateren, rijden een grote schare hiervan nog steeds rond. PGO wordt dan ook allround als 1 van de beste buggy merken gezien. Uitzondering is het 200cc model, welke slechts 1 jaar geproduceerd werd. Alhoewel de kwaliteit goed was, zijn de onderdelen momenteel zeer problematisch. Sinds 2011 maakt PGO geen nieuwe buggy’s meer.


  • GS MOON: Chinese kopie uit de fabriek van Xingyue. Na het afhaken van merken als Adly, Shark en PGO blijven 2 merken als goed alternatief over: Kinroad en GS MOON. Kinroad hebben we al beschreven, maar GS MOON recenseren we graag. Zoals het Chinezen betaamt, bouwen zij graag alles na. De instap buggy van GS MOON (model 150cc) lijkt een mooie nabouw buggy van andere buggy’s, maar volgeladen met onderdelen van de goedkoopste Chinese aanbieder. Alhoewel de looks erg goed zijn, is de betrouwbaarheid van de buggy niet heel goed. Voordeel is dat de reserve onderdelen volop leverbaar zijn via diverse kanalen, Ebay, scooter leveranciers etc. Het grotere model (de 260cc) lijkt op alle fronten beter dan zijn kleinere broer. Wat de buggy aan looks inboet, wordt aan betrouwbaarheid goedgemaakt. Deze buggy zien we de laatste jaren dan ook veelvuldig toegepast worden door verhuur bedrijven. De grotere versies (400 en 800cc) zijn niet door ons bereden.


  • GS Moon 260 zie je steeds vaker

  • BCB: De BCB buggy is een buitenbeentje in de Buggy markt. De letters BC staan voor Buggy Club Deutschland, en dat is exact waar de buggy ontsproten is. Uit een online discussie wat de allerbeste (zelfbouw) buggy zou zijn, stelden de leden van de Buggy Club een eigen buggy samen uit de beste onderdelen van andere buggy’s. De motor van de Kinroad, het frame van Shark, de directe overbrenging op de achteras, aangevuld met goed verkrijgbare onderdelen. Een handelaar financierde de aanvraag en type goedkeuring bij de fabriek, en zo ontstond in 2007/2008 de BCB300-I. Deze buggy wordt ook weleens “Shark” genoemd vanwege zijn frame, maar is dus een eigen samengesteld voertuig. In Duitsland werden circa 300 voertuigen verkocht. Twee jaar later werd een upgrade uitgevoerd naar een 300cc motor met meer vermogen.

    Alhoewel deze buggy weinig gezien wordt, is de samenstelling goed te noemen.



  • Buggy met vaste achteras


    Buggy rijden met groepen?

    Wil je graag met collega’s, vrienden, familie of misschien wel klanten gaan buggy rijden? In Nederland zijn een handvol goede buggy bedrijven, waar je terecht kunt voor een toertocht of arrangement. Lees onderstaand over de punten waar je op dient te letten bij Buggy Verhuur Bedrijven.

    Er zijn veel buggy bedrijven in Nederland, maar een professionele aanpak voor een top dag ontdek je bij een handjevol aanbieders. Let vooral op de capaciteit van deze bedrijven. Bij de één kun je met maximaal 12 personen gelijktijdig rijden, terwijl Buggyrally tot wel 60 a 80 personen gelijktijdig kan laten rijden. Let ook op de inhoud van het programma. Wat gaat de bijrijder bijvoorbeeld doen?


       


    Waarop letten bij Buggy Verhuur bedrijven?

    Samen buggy rijden betekent een middag samen fun beleven. Als je in zee gaat met een goede buggy verhuurder in ieder geval! Er is helaas geen keurmerk of kwaliteitscertificaat voor buggy verhuurders, en daarom dien je zelf op te letten op een aantal zaken. Wij zetten ze voor je op een rij:

    • Websites zijn mooi, maar wat schuilt er achter? Tegenwoordig kun je online de mooiste websites maken, maar deze zijn niet altijd representatief voor het bedrijf dat erachter schuil gaat. Dankzij diverse online tools kun je vaak al een inschatting maken van de kwaliteit van het bedrijf. Hoe zijn de recensies op Facebook? Zegt TripAdvisor iets over het bedrijf? Misschien kun je ook eten bij het bedrijf, en zijn er reviews van restaurant websites? Dit geeft al een goede eerste indruk.
    • Pak de telefoon! Wil je zeker weten dat je uitje goed geregeld is, bel dan gewoon. Heb je al 3x gebeld en wordt er niet opgenomen? Dan weet je ongetwijfeld genoeg. Hebben ze antwoorden op je kritische vragen, zoals schade, slecht weer en borg? Fijn! Dit is het typische “onderbuik gevoel” die met een telefoontje bevestigd of juist ontkracht kan worden. Je weet dan direct waar je aan toe bent.
    • Verzekering en voorwaarden: buggy rijden is een gemotoriseerde bezigheid waarin deelnemers de grens weleens willen opzoeken. Dat begrijpt de buggy verhuurder ook en daarom zijn er regels, voorwaarden en een verzekering. Vergelijk de voorwaarden, maar ook zaken als borg.
    • Kwaliteit van het bedrijf en het materiaal. We zeiden het al: prachtige foto’s op een website, maar wat gaat erachter schuil? Wij raden aan om altijd zelf te gaan kijken bij het bedrijf. Zo ontdek je dat die mooie buggy’s al 4 jaren buiten staan, en zijn verworden tot roest buggy’s. Of dat er een fraaie presentatie ruimte is, waar je met collega’s kunt vergaderen. Zelf kijken kost tijd, maar levert je altijd een goed gevoel op. Doe het altijd! Niets zo lullig dat het allemaal tegenzit terwijl je beste klanten aankomen voor een “klanten uitje”…
    • Opzet van het programma: buggy rijden vs buggy rijden. Buggy rijden kun je bij veel bedrijven, maar elk bedrijf doet het anders. Denk niet dat het rijden identiek is aan je buggytocht in Spanje, of dat het lukraak scheuren wordt. Vraag aan het bedrijf hoe het arrangement eruit ziet, hoelang je effectief in de buggy zit, hoe de tocht eruit ziet, wat de bijrijder doet, of er een pauze of spel onderweg is, etc etc. Zo ontdek je exact hoe het arrangement eruit ziet.


    Wil je meer weten over buggy’s? Waar je op moet letten? Je kunt ons altijd bellen of emailen via het contact formulier!


    Meer interessante blogs over buggy rijden:



    Buggy rijden



     

    Tags:

    Tags over buggy rijden:

    Over Buggy rijden
    Waarop letten als je een buggy gaat kopen?
    Zeven tips voor een top uitje
    Meer activiteiten naast Buggy rijden
    Buggy's en wetgeving
    Buggy rijden op locatie: onze tips
     
           

    Buggy Rijden ?

    Buggy Rally .nl
    De Berken 2e
    7491 HJ DELDEN
    Info(at)buggyrally.nl

    074 - 256 98 98